20 June 2023
Waar is Roger VOOR?
VOOR ondersteunt organisaties en kandidaten die van betekenis willen zijn voor de samenleving. Onze manier van werving & selectie zorgt altijd voor de juiste persoon op de juiste plek. Want VOOR vraagt door: Wat wil je bereiken? Wat is jouw drijfveer? We vragen niet alleen onze opdrachtgevers en kandidaten het hemd van het lijf. Oók onze partners komen aan de beurt. Deze keer beantwoordt VOORpartner van het eerste uur Roger Vroemen de vraag: waar ben jij VOOR?
‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Die uitspraak van Pippi Langkous is VOORpartner Roger Vroemen op het lijf geschreven. “Ik vind heel veel leuk en ga een uitdaging nooit uit de weg”, vertelt de geboren Maastrichtenaar enthousiast. “Vaak pakt dit verrassend goed uit. De brede ervaring die ik daardoor heb opgedaan, komt me goed van pas bij het werven en selecteren van kandidaten voor opdrachtgevers. Bij VOOR voel ik me dan ook als een vis in het water.”
Reclamewereld
Toen Roger op de middelbare school zat, leek het hem interessant om iets in de reclamewereld te gaan doen. Maar de horeca sprak hem ook erg aan. Hij startte met de middelbare hotelschool in Tilburg, maar die opleiding was té praktijkgericht. “Ik wilde liever managen en ondernemen. Daarom stapte ik over naar een particuliere opleiding voor reclame en marketing in Rotterdam. Dat paste tóch beter bij me.”
Scoren en targets
Na zijn opleiding ging hij aan de slag als accountmanager voor Nieuwstribune, het latere Marketingtribune. De Amerikaanse cultuur bij dat bedrijf paste hem als een handschoen. “Ik houd van scoren en ga goed op targets. Wat overigens niet wil zeggen dat ik alles kan verkopen. Ik moet wel affiniteit hebben met het product. Anders werkt het niet.”
Overstap naar werving & selectie
Naast zijn fulltimebaan volgde hij een avondopleiding commerciële economie aan de HES in Amsterdam, want hij wilde verder groeien. En dat lukte. Hij had verschillende salesfuncties bij ANP, Uitgeverij Blvd., de bioscooptak van Disney, MTV Europe en internationaal reclamebureau Strawberry Frog. Uiteindelijk maakte hij de overstap naar een werving-&-selectiebureau voor marketing- en salesfuncties. Maar al snel bleek dat dit te weinig betekenis voor hem had. “De kandidaten die ik sprak, waren vaak alleen maar geïnteresseerd in het salaris, bonussen en lease-auto’s. Terwijl dat volgens mij niet het enige is waar het om draait als je een baan zoekt.”
Voldoening
Werving & selectie paste goed bij hem, dus toen hij begin 2015 bij VOOR terechtkwam, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. “Bij VOOR kan ik organisaties en kandidaten met elkaar verbinden die écht maatschappelijk relevant willen zijn. Je voelt hun passie en gedrevenheid om het verschil te maken. Dat geeft mij veel voldoening.”
Horeca-avontuur
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. “De horeca, zijn eerste liefde, bleef lokken. Dus toen hij in 2018 de kans kreeg om samen met een vriend een restaurant te kopen, besloot hij ervoor te gaan. “Een geweldige kans, die ik niet voorbij wilde laten gaan. Met pijn in mijn hart liet ik mijn VOORcollega’s achter, maar gelukkig begrepen ze dat ik mijn passie moest volgen. Helaas gaf mijn vriend er al snel de brui aan, dus toen stond ik er alleen voor. Ik zette me met hart en ziel in voor mijn zaak en werkte soms wel 120 uur per week. Desondanks redde ik het niet. In 2019 heb ik mijn zaak verkocht.”
Geen spijt
Of hij spijt heeft van dit avontuur? “Absoluut niet”, zegt hij stellig. “Ik heb er veel van geleerd. Mijn vrouw Ingrid, met wie ik al sinds 1991 samen ben, en mijn 2 zoons Giel (18) en Sem (17) hebben me door dik en dun gesteund. Daardoor zijn we als gezin nóg sterker en hechter geworden dan we al waren. Dat is me veel waard. Bovendien zeggen ze niet voor niets: ‘Je kunt alleen spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.’ Daar ben ik het helemaal mee eens.”
Thuiskomen
In de 2 jaar van zijn horeca-avontuur had Roger regelmatig contact met zijn oud-collega’s van VOOR. “Toen ik vertrok, zeiden ze dat ik altijd terug mocht komen. Dus dat deed ik. VOOR is een soort familie. We kennen elkaar door en door. Het voelde écht als thuiskomen.”
Vrijheid
Het fijnste aan werken bij VOOR vindt Roger de vrijheid en de autonomie. “Als franchisenemer ben ik écht zelfstandig ondernemer. Ik heb mijn eigen business, maar werk onder de vlag van VOOR. Het voordeel daarvan is dat ik autonoom mijn werk kan doen, maar tegelijkertijd collega’s heb met wie ik kan sparren en samenwerken aan een opdracht. Voor mij is dat heel prettig, want om optimaal te kunnen presteren, heb ik mensen om me heen nodig. Dus als je mij vraagt: waar ben jij VOOR? Dan zeg ik: groei door samenwerking. Ik geloof dat je door samen te werken, meer bereikt dan alleen. Dat is een overtuiging waar ik met hart, ziel en verstand achter sta.”
Glas méér dan halfvol
In zijn werk vertrouwt Roger altijd op zijn intuïtie. “Ik doe wat me van boven wordt ingegeven. Dát – in combinatie met mijn jarenlange ervaring in de werving en selectie – werkt perfect voor mij. Van collega’s hoor ik dat ze mijn mensenkennis, empathisch vermogen en oprechte interesse in mensen en organisaties waarderen. Zelf vind ik mijn positieve levenshouding mijn grootste kracht. Voor mij is het glas altijd méér dan halfvol. Daardoor ga ik er bij voorbaat van uit dat matches succesvol worden. Ik ga net zo lang door met zoeken tot ik de perfecte match tussen kandidaat en opdrachtgever heb gevonden.”