30 April 2015
"Jij kent werkelijk de hele wereld."
Roger Vroemen start bij VOOR met bemiddeling van professionals voor sales, marketing en communicatie. Maak kennis met een nieuwe partner.
“Als klein ventje speelde ik al met mijn broer het spel wie het eerst een merk kon raden. Toch ben ik niet meteen in de marketingcommunicatie terecht gekomen. Eerst heb ik veel gewerkt in de horeca. Na de middelbare school ben ik begonnen op de middelbare hotelschool. Je leert er serveren en koken, maar in een stijl die mij niet zo aansprak. Bij mijn eerste stageadres ben ik in de keuken blijven werken (’t Kläöske in Maastricht). Daarna heb ik nog een 1 jarige meao gedaan en ben toen in Rotterdam gestart met een reclame- en marketingopleiding. Dat sprak mij vanaf het begin aan. Tevens mijn NIMA A gehaald en doorgegaan naar de avondopleiding Heao Commerciële Economie. Overdag ben ik op de salesafdeling gaan werken van het reclamevakblad Nieuwstribune. Midden in de reclamewereld, waar toen veel geld werd verdiend en echt van alles gebeurde. Een geweldige tijd. Ik deed acquisitie van advertenties en had daardoor contacten met enorm veel mensen. Hier heb ik de basis gelegd voor het netwerk dat ik sindsdien heb kunnen opbouwen in de marketingcommunicatie. Dat netwerk is alleen maar groter geworden.”
Merkbeleving
“Via een korte tussenstap bij ANP Foto ben ik terecht gekomen bij Credits Media. Daar werden bladen gemaakt als Credits, Blvd en sponsored magazines. Later kwamen er ook titels bij zoals Leven in Frankrijk en Italië magazine. We deden er al aan cross-mediale advertising voordat de term werd uitgevonden (verder kijken dan een advertentie op zich, maar meerdere media inzetten, inclusief sampling en events voor een complete merkbeleving). Ik had contacten met zowel adverteerders als met de bureaus.”
Samenwerken met uiteenlopende mensen
“Mijn volgende stap was naar Buena Vista International – de distributeur van bioscoopfilms van Walt Disney. In samenwerking met het team bepaalde je de distributiestrategie van grote films als Pearl Harbor, Tarzan, Finding Nemo, maar ook Nederlands product als Kruimeltje en Pietje Bell. Vanuit mijn rol als directe contactpersoon met alle bioscopen organiseerde ik ook diverse trade marketing activiteiten met bioscopen en adverteerders. Leuk om acties voor elkaar te krijgen en met uiteenlopende mensen samen te werken.”
Verder kijken
“In die tijd bij Disney is onze dochter Maaike geboren. Na een 1,5 jaar kreeg zij leukemie en is zij na 4 maanden overleden. Dat was heel verdrietig en voor mij ook een reden om verder te gaan kijken. Mijn volgende baan was bij Viacom – als International Account Director Marketing Partnerships. Mijn opdracht was grote Europese adverteerders aan MTV, TMF en Nickelodeon te koppelen. Zelf werkte ik in Nederland en zat twee keer per maand in London om met het team te overleggen. Als ik direct met mensen aan tafel zit en feedback krijg, geeft me dat energie. Dat vind ik leuk. De meeste tijd van de week zat ik echter op afstand en dat begon me tegen te staan.”
Mensen verbinden
“Bij het internationale bureau StrawberryFrog kreeg ik de kans als Business Development manager. Dat wil zeggen: zoeken naar deurtjes die op een kiertje staan. Ik legde het eerste contact met potentiële nieuwe opdrachtgevers, besprak hun wensen en ideeën met ze en gaf aan wat wij als StrawberryFrog voor hen konden betekenen. Daarna kwam de rest van het team van creatieven en strategen om campagnes te ontwikkelen. In feite was ik al mensen aan het verbinden, alleen dan bij opdrachtgever en bureau. Voor mij was de overstap naar werving en selectie in de marketing & communicatiebranche dan ook een logische.
Professionals voor sales, marketing en communicatie
Eind 2010 ben ik begonnen bij Compagnon, een werving- en selectiebureau. Met de oprichter had ik al eerder contact gehad, maar had vanwege de crisis de overstap nog even uitgesteld. Twee jaar later ben ik er in loondienst begonnen. Daarna was ik mede-bedenker van de franchise formule en werd ik er franchisenemer, ook al bleef de crisis het ons lastig maken. De zelfstandigheid binnen een formule was voor mij een aantrekkelijke manier om te ondernemen. Ik ben binnen Compagnon bemiddeling van sales- en marketingcommunicatieprofessionals voor vast en tijdelijk gaan doen. Dat heb ik zo’n vier jaar met succes gedaan.”
Groot netwerk opgebouwd
“Ik zie mijzelf als een generalist. Geen keiharde verkoper, geen hardcore marketeer. Sales heb ik altijd benaderd als iets wat je doet op basis van relaties. In de verschillende functies die ik had, heb ik altijd al verbanden gelegd tussen mensen en merken. Daarbij heb ik een groot netwerk opgebouwd. Ik heb nog steeds goed contact met mensen – tot aan mijn allereerste collega’s en relaties bij Nieuwstribune. Een collega van StrawberryFrog zei altijd: “Jij kent werkelijk de hele wereld.” Wat helpt, is dat ik goed ben in namen en gezichten.”
“In hartje Amsterdam woon ik samen met mijn vrouw, zoon Giel (10) en dochter Jetske (9). Dankzij de kinderen sta ik geregeld op het hockeyveld als trainer/coach.”
Mooie match tot stand brengen
“Bij VOOR start ik met bemiddelen van zelfstandige sales-, marketing- en communicatieprofessionals. Met opdrachtgevers in gesprek raken over een opdracht, veel verschillende mensen blijven spreken, en elke keer weer een mooie match tot stand brengen. Als partner bij VOOR werk ik als zelfstandige. Bij VOOR komen vele aspecten samen die mij aanspreken: in de eerste plaats natuurlijk kandidaten en opdrachtgevers. De mogelijkheid mijn rol als ondernemer te ontwikkelen. Het merk VOOR spreekt mij aan. Net als het idee achter de VOORbeeld-verkiezing en het initiatief om met 10% van de omzet elk jaar een project te ondersteunen waar de wereld mooier van wordt. Wat ook weer een verbindende factor is in het netwerk van professionals rondom VOOR.”
Ik ben VOOR groei
“Mijn motto is ‘Ik ben VOOR groei’. Ik hoop bij opdrachtgevers te kunnen bijdragen aan groei, bij vele professionals aan hun ontwikkeling, en met de VOORbeeld-verkiezing aan groei in maatschappelijke projecten. Mijn netwerk blijft groeien en daarmee kan ik voor anderen iets betekenen.”
Heb je een vraag voor Roger? Mail naar roger@voor.nl of bel (06) 20884554.