20 June 2019
Waar is SWZ VOOR?
(over deze serie) Wat wil jouw organisatie bereiken? Wat is je drijfveer? VOOR vraagt door. Met onze aanpak van werving en selectie ondersteunen we organisaties en kandidaten om op hun manier van betekenis te zijn voor de samenleving. Daarom stellen we altijd die ogenschijnlijk eenvoudige vraag: waar ben je VOOR?
Waar is SWZ VOOR?
Vier jaar geleden is een omslag ingezet bij SWZ, een zorgorganisatie voor mensen met een lichamelijk of meervoudige beperking en niet aangeboren hersenletsel. Daarbij kozen zij voor werken vanuit ‘de bedoeling’. ‘We hebben uitgebreid stilgestaan bij onze visie en bij de vraag: waartoe is SWZ op aarde?’, vertelt Jody Cath, voorzitter van de Raad van Bestuur. ‘Wij willen waarde toevoegen aan het leven van mensen met een beperking. Een cliënt moet het ook echt zelf ervaren. Mérkbaar mensgerichte zorg, daar zijn we VOOR.’ Om dat te realiseren zijn het management en de ondersteunende organisatie bij SWZ volledig heringericht.
Zelforganisatie is geen kunstje
Jody Cath is even enthousiast als realistisch over de stappen die de SWZ-organisatie heeft kunnen maken. ‘Ik kan niet zeggen: we zijn er. We spreken ook niet over een afgebakende opdracht of organisatieverandering. Ik noem het een trektocht. Onderweg is het niet alleen makkelijk of leuk en we lopen tegen allerlei vragen aan. Natuurlijk zijn er conflicten, natuurlijk zijn er mensen die mopperen dat het niet gaat zoals zij vinden dat het moet gaan. Het is een zoektocht. Zelforganisatie is geen kunstje dat je even toepast.’ Hoewel alle medewerkers het over ‘de bedoeling’ wel eens zijn, komen ze bij de uitvoering van hun ambities allerlei dillema’s tegen, vertelt Jody Cath. ‘Voorop staat dat we werken vanuit vertrouwen. Het zijn de medewerkers die waarde toevoegen aan het leven van cliënten. Het is hun vak. Dus hóe zij het doen, dat vertrouwen we hen toe. Dat bepaalt niet langer een manager. Daarbij kunnen zij rekenen op de ondersteuning die zij nodig hebben.’
Continu met elkaar in gesprek
‘Medewerkers voelen wel dat ze de ruimte krijgen, ook al brengt dat onzekerheid met zich mee. Over de vraag ‘hoe realiseren we dit?’ zijn we continu met elkaar in gesprek. Dat zijn hele mooie gesprekken. Het kost soms tijd’, vertelt Jody Cath. ‘Medewerkers moeten leren de juiste vragen te stellen, zodat ze de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Het is ook een kwestie van moedig zijn en je uitspreken: ik vind dat we dit zo moeten doen. Er moet ook ruimte zijn om te mogen struikelen, al kunnen we altijd verantwoording afleggen aan de cliënt en aan andere belanghebbenden zoals bijvoorbeeld het zorgkantoor.’ Over het resultaat is zij positief. ‘We kunnen betere besluiten nemen omdat mensen er goed over gesproken hebben.’
Wat betekent VOOR voor SWZ?
‘We hebben besloten dat er geen leidinggevenden meer nodig zijn, niet voor de zorg en ook niet voor de ondersteunende functies. In plaats van een managementteam is er een strategisch team gekomen. Dit bestaat uit twee zorgdirecteuren, de concerncontroller en de bestuurder. Verder zijn er zes ontwikkelcoaches gekomen om de teams te ondersteunen. Voor de zorgdirecteuren en ontwikkelcoaches zijn vacatures gesteld. VOOR heeft ons geholpen ze te werven’, legt Jody Cath uit.
Medewerkers helpen hun werk goed te doen
‘We zijn afgestapt van leidinggevenden die voor medewerkers bepalen wat het beste is. De zorgdirecteuren en ontwikkelcoaches voeren gesprekken met medewerkers, om hen te helpen zelf te bepalen wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen. Leidinggeven is niet voor hen de besluiten nemen. Dat lijkt soms veilig, maar je ontneemt er medewerkers de ruimte mee.’ Alleen bij uitzondering zal een zorgdirecteur een beslissing nemen. Een ontwikkelcoach helpt medewerkers, maar ook de organisatie ontwikkelen. Jody Cath vertelt dat haar eigen rol ook is veranderd. ‘Het is nu meer coachen, meer ‘hoeder van de vrije ruimte’ dan dat ik de baas moet zijn. Ik ben zinvoller bezig. Vroeger zochten medewerkers, cliënten en naasten mij op als ze er niet uitkwamen en moest ik voor hen een knoop doorhakken. Dat is nu niet meer nodig en dat is goed! Ik sta op afstand en ken de ins en outs niet. Zij kunnen een betere beslissing nemen.’
‘De bedoeling’ altijd op de agenda
‘In het strategisch team bespreken we voortdurend onze WHY, om het met Sinek te zeggen. Waarom bestaan we, waar doen we het allemaal voor, voor wie? We bespreken wat/welke resultaten we willen bereiken en wanneer. Op de agenda plannen we zorgvuldig dat wij geen ‘hoe realiseer je het en wie gaat het doen’- vragen hebben. Dat gaan we niet invullen. We plannen wel altijd een uur voor ‘de bedoeling’, dan wisselen we klantverhalen uit zonder agenda of urgentie.’ Jody Cath vertelt dat het strategisch team op die manier steeds weer voor ogen houdt waar het echt om gaat in de organisatie van SWZ.
Wie ben je als persoon?
Waarop selecteert SWZ nu haar medewerkers? Jody Cath geeft aan dat persoonlijke criteria zeker zo belangrijk zijn geworden als een cv. ‘Wie ben ik om te beoordelen of zij hun vak verstaan, het is hún vak. We beoordelen dan ook niet zomaar iemand op zijn of haar cv. Met de krappe arbeidsmarkt hebben we trouwens niet de luxe dat we veel mensen kunnen afwijzen. Toch kijken we zorgvuldig of iemand past in de organisatie. Wie ben je als persoon? Kun je omgaan met onze werkwijze, met eigenaarschap. Durf je een ander goede feedback te geven, ook al is het een bestuurder? Vind je het leuk om zo te werken?’ Een medewerker hoeft niet alles meteen te kunnen, voegt ze eraan toe. ‘We kijken ook of de nieuwe medewerker zich hierop kan ontwikkelen.’
Werving en selectie ‘van mens tot mens’
SWZ heeft een recruiter in dienst, maar voor de werving en selectie van de twee zorgdirecteuren en zes ontwikkelcoaches zochten zij een samenwerkingspartner. ‘We zijn bewust op zoek gegaan naar een bureau dat net als wij ‘van mens tot mens’ werkt. VOOR kan dat. Dat ze eerst via skype al een voorgesprek met kandidaten hebben, vind ik daarvan een voorbeeld. Ook in zo’n skypegesprek zie je iets van iemands omgeving, je leert een mens beter kennen. Verder verwacht ik van een werving- en selectiebureau dat ze zich verdiepen in onze visie. Ik verwacht partnerschap’, besluit Jody Cath. ‘Dat betekent vooral: bereidheid om te snappen wat wij belangrijk vinden. Dat heeft VOOR laten zien.’
Ben je ook VOOR?
Steeds meer kandidaten komen verder dankzij VOOR. En steeds meer opdrachtgevers hebben positieve ervaringen met de bemiddelingsformule van VOOR. Omdat ze snel in contact komen met de best passende professional die hun organisatie kan versterken. Voor tijdelijk of voor vast; staf, managers, directie, bestuurders en toezichthouders. Het netwerk van VOOR groeit daardoor snel. Interesse? Stuur ons een mail of neem contact op met een van de partners. Steeds meer mensen zijn VOOR.